Skip to main content

Roots of Our Faith

Holy Land Moments
   

Hebrew Word
of the Day

February 16, 2012

"You, though a wild olive shoot, have been grafted in among the others and now share in the nourishing sap from the olive root, do not consider yourself to be superior to those other branches. If you do, consider this: You do not support the root, but the root supports you." — Romans 11:17–18

Several years ago a book was published covering a subject near and dear to my heart – bridge-building between Christians and Jews. The Sistine Secrets – Michelangelo’s Forbidden Messages in the Heart of the Vatican shows how 500 years ago the renowned artist Michelangelo embedded images that appeal for Jewish-Christian understanding in one of his greatest works – the ceiling of the Sistine Chapel in the Vatican.

Pope Julius II in 1508 commissioned Michelangelo to paint the crumbling chapel ceiling in a very simple fashion – a demeaning job for such a great artist, particularly one who considered himself primarily a sculptor. Instead, Michelangelo threw his full creative energies into the task. The result is a masterpiece adorned primarily with images of heroes and heroines of the Hebrew Bible, and full of subtle reminders of the Jewish roots of the Christian faith – a stunning visual appeal for a revolutionary change in the relationship between Christians and Jews.

Indeed, the apostle Paul in his letter to the emerging church in Rome made it very clear that Gentiles, “branches from a wild olive tree” had been grafted in to Abraham’s tree, and therefore “now you also receive the blessing God has promised Abraham and his children … But you must not brag about being grafted in to replace the branches that were broken off. You are just a branch, not the root” (Romans 11:17–18, NLT).

This verse is one of the reasons why I love the imagery of the olive tree so much – it points to the very heart of The Fellowship’s mission: to build bridges of understanding between Christians and Jews, and to help Christians understand the very roots of their faith.

Only when we begin to understand each other – what it means to be a Christian, what it means to be a Jew – can we truly love each other as God has intended. God calls us to lead a life of imitation dei, imitating Him and loving real people. While it is much harder to love real people than to love the idea, or even ideal, God calls each one of us to do precisely that.

We cannot change what is past. But we can, and must, reverse the history of Christian-Jewish encounters. We can, and must, bridge the deep chasm existing between our faith communities by living out the doctrine that serves as cornerstones of both our faiths: love. True love is the gift of our faiths to the world; it is both the process through which we achieve the goal of God’s love and the goal itself. Living a life of love is how we can achieve a proper relationship with God.

My prayer for both faith communities, Christians and Jews, is that we nurture that life of love today, enabling it to grow abundantly in the future.

With prayers for shalom, peace,


Rabbi Yechiel Eckstein
President

Comments

Popular posts from this blog

Acción de gracias por dones espirituales

Gracias doy a mi Dios siempre por vosotros, por la gracia de Dios que os fue dada en Cristo Jesús;   porque en todas las cosas fuisteis enriquecidos en él, en toda palabra y en toda ciencia;   así como el testimonio acerca de Cristo ha sido confirmado en vosotros,   de tal manera que nada os falta en ningún don, esperando la manifestación de nuestro Señor Jesucristo;   el cual también os confirmará hasta el fin, para que seáis irreprensibles en el día de nuestro Señor Jesucristo.   Fiel es Dios, por el cual fuisteis llamados a la comunión con su Hijo Jesucristo nuestro Señor.    Os ruego, pues, hermanos, por el nombre de nuestro Señor Jesucristo, que habléis todos una misma cosa , y que no haya entre vosotros divisiones , sino que estéis perfectamente unidos en una misma mente y en un mismo parecer .   Porque he sido informado acerca de vosotros, hermanos míos, por los de Cloé, que hay entre vosotros contiendas.   Quiero decir, que cada uno de vosotros dice: Yo soy de Pablo; y y

Pablo reprende a Pedro

Pero cuando Pedro vino a Antioquía, le resistí cara a cara, porque era de condenar. Pues antes que viniesen algunos de parte de Jacobo, comía con los gentiles; pero después que vinieron, se retraía y se apartaba, porque tenía miedo de los de la circuncisión. Y en su simulación participaban también los otros judíos, de tal manera que aun Bernabé fue también arrastrado por la hipocresía de ellos. Pero cuando vi que no andaban rectamente conforme a la verdad del evangelio, dije a Pedro delante de todos: Si tú, siendo judío, vives como los gentiles y no como judío, ¿por qué obligas a los gentiles a judaizar? Nosotros, judíos de nacimiento, y no pecadores de entre los gentiles, sabiendo que el hombre no es justificado por las obras de la ley, sino por la fe de Jesucristo, nosotros también hemos creído en Jesucristo, para ser justificados por la fe de Cristo y no por las obras de la ley, por cuanto por las obras de la ley nadie será justificado. Y si buscando ser justificados en Cristo, tamb

Leer hoy

Leer hoy: Mateo 10:26-42; Levíticos 9,10; Proverbios 23. Señor, tu eres mi Dios reconocerlo todos los días te hará mucho bien; Isaías 25:1 si aun no le conoces dejame lo saber con gusto te lo presento. Jesus es su nombre!! Dios te bendiga!! Orar sin cesar!!! Amen!!